ОСББ у Вінниці ставить сонячну електростанцію. За яких умов це можна зробити?
- Щоб в будинку, на час відключень, було тепло та працював ліфт, в одній з багатоповерхівок у Вінниці поставлять сонячну електростанцію.
- Її потужність складатиме 30 кіловатів, вартість об’єкта — майже 1,4 мільйона гривень.
- Звідки люди взяли гроші? Яку допомогу отримають від міста? За яких умов інші будинки можна обладнати альтернативними джерелами живлення?
На даху однієї з багатоповерхівок у Вінниці збираються встановити сонячну електростанцію.
Де брали гроші
На даху будинку планують встановити СЕС потужністю до 30 кВт. За словами голови правління ОСББ, сонячна електростанція потрібна, щоб забезпечити роботу дахової котельні, насосного обладнання та роботу ліфта в період потенційних знеструмлень, повідомляють у Вінницькій міськраді.
— У нашій багатоповерхівці 31 квартира. Ми встановлюємо 30-кіловатну станцію, щоб забезпечити внутрішньобудинкові потреби, — говорить голова ОСББ Андрій Калашніков. — Матимемо панелі на 36 кіловатів, акумулятори на 32 кіловати, та гібридний інвертор на 30 кіловатів. Такий інвертор зможе заряджати акумулятори і від сонячної станції, і від мережі, коли немає достатньо сонячного світла.
Вартість проєкту — майже 1,4 мільйона гривень. Звідки об’єднання взяло гроші? За міською програмою співфінансування, з бюджету громади сплатять 40% вартості за СЕС, тобто 556 тисяч гривень.
Іншу частину суми вінницьке ОСББ взяло у кредит, про що дізналися від пресслужби банку.
«Sense Bank підписав першу кредитну угоду з ОСББ у межах програми «Доступні кредити 5-7-9%». ОСББ з Вінниці отримало 1 мільйон гривень на 5 років, під 7% річних», — йдеться в повідомленні.
І ще відомо, що до 70% від вартості обладнання на спорудження сонячної електростанції (не більше 1 мільйона гривень) ОСББ компенсує держава, через «Фонд енергоефективності».
— Встановлення СЕС забезпечить нам не тільки енергонезалежність на час блекаутів, а й значну економію. Бо коли буде постійно сонце, на загальнобудинкові потреби будемо витрачати цю згенеровану енергію. В середньому, на роботу дахової котельні, освітлення місць загального користування, роботу ліфтів ми витрачаємо 6-7 тисяч гривень щомісяця, — додав Калашніков.
До слова, аби зробити і собі СЕС на даху багатоповерхівки, потрібно відповідати низці критеріїв.
Які вимоги до обладнання і будинку
У рішенні №1882 від 8 серпня виконком міськради визначився, які ж умови потрібні, щоб встановити сонячну електростанцію.
Вимоги до будинку:
- встановлене обладнання має використовуватися для загальнобудинкових потреб — на роботу ліфта, освітлення в під’їздах, Інтернету, роботи насосів тощо;
- у разі встановлення сонячної електростанції (далі – СЕС) на даху будинку, надійність даху має бути підтверджено листом (довідкою), який підписано кваліфікованою особою відповідно до п. п. 2 та 21 Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого Постановою КМУ №257 від 12.04.2017 зі змінами.
- Не допускається до участі в програмі встановлення СЕС на покриттях даху, що містять азбестовмісні матеріали (шиферне покриття).
Прописали вимоги до обладнання.
Перше — для СЕС необхідний гібридний інвертор. Характеристики: мінімальна номінальна потужність не менше 3 кВт; прилад має комбінувати функції звичайного мережевого інвертора для сонячних панелей з іншими функціями, такими як зарядка акумулятора та підтримка роботи в автономному режимі за відсутності мережі; мати «чисту синусоїду» електричної напруги на виході та вбудований захист від перегріву і перевантаження. А вихідна напруга змінного струму не повинна бути менш як 90% або більш як 110% номінальної напруги мережі. Плюс, частота змінного струму не повинна відрізнятися від номінального значення більше ніж на +4% або -6%.
Другий обов’язковий елемент — сонячні електричні панелі (фотоелектричні модулі – ФЕМ). Мінімальна номінальна потужність сумарно всіх ФЕМ має бути не менше 3 кВт; номінальна потужність сумарно всіх ФЕМ має бути в межах 80%-120% потужності інвертора, до якого вони підключені. А коефіцієнт корисної дії ФЕМ має бути не менше 15%
І останній пункт, без якого СЕС не вийде побудувати за міською програмою співфінансування — акумуляторні батареї (АКБ). Необхідні характеристики: мінімальна номінальна ємність не менше 3 кВт*год; номінальна ємність в кВт*год сумарно всіх АКБ має бути не менше 100% номінальної потужності інвертора в кВт, до якого вони підключені.
Акумулятори повинні бути на базі літій-похідних матеріалів (літій-іон, літій-полімер, літійзалізо-фосфат тощо); мати захист від короткого замикання, перезаряду, перегріву; балансування заряду окремих комірок.
Якою є процедура участі в програмі
Як уже зазначили вище, міська влада готова долучитися до будівництва СЕС для житлових будинків (не тільки ОСББ, до слова – авт.): частка, яку заплатять з бюджету громади складає не більше 40% від загальної вартості об’єкта.
Покрокова інструкція для участі в програмі є наступною:
- Уповноважена особа, голова правління ОСББ чи управитель (далі – Ініціатор) організовує загальні збори жителів будинку, де приймають рішення про встановлення СЕС, згоду на виконання робіт за співфінансуванням, дають повноваження Ініціатору підписати договір підряду.
- Ініціатор забезпечує збір коштів з мешканців будинку, замовляє виготовлення проєкту та державну експертизу проєктно-кошторисної документації. Якщо ж ініціатором виступає ОСББ, то гроші можна взяти в кредит від міського комунального підприємства «Вінницький фонд муніципальних інвестицій».
- Надалі ініціатор надсилає до департаменту житлового господарства Вінницької міськради супровідний лист з відміткою про наявність суми співфінансування, де треба додати такі документи: протокол загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку щодо згоди на виконання робіт з ремонту систем електропостачання із влаштуванням СЕС на багатоквартирному будинку на умовах співфінансування та надання повноважень Ініціатору підписати договір підряду від імені співвласників будинку; проєктно-кошторисну документацію (оригінал та електронна версія); експертний звіт щодо розгляду кошторисної частини проєктної документації по робочому проєкту (в разі потреби); схвалену державною установою «Фонд енергоефективності» заявку на участь у програмі «ГрінДІМ» (для будинків ОСББ, які приймають участь в програмі «ГрінДІМ»).
- Департамент житлового господарства, як головний розпорядник бюджетних коштів, опрацьовує надані документи та забезпечує проведення процедури закупівлі робіт (за наявності коштів у бюджеті громади – авт.).
- Після тендеру із підрядником укладають тристоронній договір між міською владою, підрядником і замовником (ініціатор від будинку – авт.).
- На рахунок підрядника Ініціатор перераховує 100% коштів, які мають сплатити мешканці будинку за умовами співфінансування.
- Департамент житлового господарства забезпечує здійснення технічного нагляду за проведенням робіт з ремонту відповідно до отриманої проєктно-кошторисної документації та укладеного договору за рахунок коштів бюджету Вінницької міської територіальної громади.
- По завершенню робіт підписується акт виконаних робіт трьома сторонами: департамент житлового господарства; підрядник; уповноважена особа, голова правління ОСББ або управитель.
- Департамент житлового господарства забезпечує остаточну оплату робіт згідно з актами виконаних робіт за рахунок коштів бюджету Вінницької міської територіальної громади.
Раніше, нагадаємо, ми розповідали про те, як встановили резервне живлення та отримати компенсацію? У Вінниці дають гроші за інвертори, акумулятори та сонячні панелі.
Джерело: vn.20minut.ua